Wednesday 24 July 2013

DIA YANG KUCARI BAB 3

BAB 3

      Senyuman manis terukir di wajah Dani. Suasana kelab yang sesak dengan kehadiran pengunjung yang sedang ghairah menari tidak sedikit pun menghalangnya untuk Tidak sangka malam ini dia akan bertemu kembali dengan Tasya dan Dania. Haiqal pula tetap kelihatan apabila melihat kelibat Dania dan Tasya. Masih jelas lagi diingatan Haiqal dengan sikap jual mahal Dania tempoh hari. Tidak menunggu lama terus saja Dani menegur Tasya yang sudah pun berada di hadapannya. Reaksi Tasya yang kelihatan gembira dengan kehadiran mereka melebarkan lagi senyuman Dani.
    Dalam pada itu sempat juga Haiqal memandang kearah Dania. Dikerlingnya Dania yang berada disebelah Tasya dari atas hingga ke bawah untuk melihat penampilan gadis tersebut. Dania pula buat-buat tidak nampak. Reaksinya masih seperti dahulu ketika kali pertama mereka bertemu. Selamba sahaja, sama seperti orang yang tiada perasaan. Jual mahal betul perempuan ni. Detik hati Haiqal. Atau sememangnya Dania sedang menunggu kehadiran lelaki yang bernama Zack tempoh hari.
     “Selalu ke datang sini? Sebelum ni tak ada pulak kita terserempak macam ni.” Dani bertanya memulakan perbualan. 
     “Boleh la... tak la selalu sangat,”jawab Tasya bersahaja. “Kalau macam tu apa kata kita duduk sekali. Boleh borak-borak,” pelawa Haiqal. Dia sebenarnya cuba mencari ruang agar Dania turut bercakap. Tapi malangnya Dania masih mendiamkan diri. 
    “Okey, tak ada masalah!” Terus persetujuan diberikan oleh Tasya. 
   Dani duduk di sebelah Tasya manakala Haiqal duduk berhampiran dengan Dania. Dani dan Tasya leka berbual bersama. Tidak mempedulikan Haiqal dan Dania. 
   “Tak nak order air lagi ke? Atau awak nak saya yang tolong orderkan?”Haiqal bersuara agak nakal sambil tersenyum, cuba untuk menarik perhatian Dania. Dania masih lagi mendiamkan diri. Masih belum ada tanda-tanda yang dia akan bercakap. Cuma pandangannya sudah mula terarah kepada Haiqal. Satu permulaan yang baik bagi Haiqal. Haiqal tersenyum. 
    “Coke, maybe?” soal Haiqal lagi. 
    “Okey,”jawab Dania sepatah. 
  Namun, itu sudah cukup untuk membuatkan Haiqal tersenyum lebar. Akhirnya bercakap jugak minah ni. Ditelitinya Dania satu per satu. Memang cantik orangnya. Rambutnya yang lurus panjang keperangan itu dipotong layer. Matanya yang bulat kelihatan galak bersinar, kulitnya pula putih gebu. Mempunyai ketinggian yang sederhana tetapi kelihatan cukup menawan dengan tubuh langsingnya. Kebetulan pula Dania memang seorang yang pandai bergaya. Keseluruhannya gadis di hadapannya ini memang cantik menawan jika dilihat daripada gaya dan penampilannya dan boleh juga dikategorikan sebagai seksi. Teringat kembali kejadian yang berlaku tempoh hari. 
 Haiqal seolah-olah dapat melihat semula wajah Zack yang mentertawakannya. Ego lelakinya kembali tercabar. Kalau diikutkannya, dia memang tiada sebarang masalah dengan Zack. Tetapi, apabila dia teringatkan senyuman sinis Zack kepadanya tempoh hari, dapat dirasakan seolah-olah Zack mengejeknya. Ternyata Haiqal juga tidak mahu kalah dalam pertaruhan egonya. Mungkin inilah masanya untuk dia merapati Dania. Haiqal tersenyum sinis. Silap hari bulan Dania akan menjadi miliknya dan Zack akan berputih mata. Dania di sebelahnya dipandang lagi. 
  “Kawan awak yang hari tu tak datang ke? Apa nama dia...?” Haiqal meleretkan suaranya, buat-buat lupa. Padahal dia masih ingat lagi nama anak muda tersebut. Sengaja Haiqal mahu menarik perhatian Dania untuk bercakap.     Dania buat muka bosan. Banyak tanya pulak Haiqal ni. Apesal la mamat ni sibuk sangat? 
   “Takkan la selama kita duduk sini awak nak diam aje? Lagipun, takkanlah awak tak nak berkenalan dengan saya yang handsome ni?” soal Haiqal nakal. Sengaja mahu mengusik Dania. Mahu dilihat sejauh mana ego gadis yang bernama Dania ini. 
   Dania tersenyum sinis. Meluat pula dia mendengar kata-kata Haiqal yang dianggap perasan ni. Boleh tahan poyo jugak mamat ni.
   “Awak ni tak boleh duduk diam-diam ke? Atau awak ada masalah kalau saya tak bercakap?” Selamba ayat yang dituturkan oleh Dania. Rimas juga dia dengan Haiqal yang duduk rapat di sebelahnya ini. Sudahlah mata lelaki itu asyik memandang dan merenung dirinya. Korek biji mata baru tahu. Macamlah tak ada benda lain yang nak dipandang. 
  “Boleh pun bercakap. Ingatkan bisu tadi,” balas Haiqal sambil ketawa mengusik. 
   “Tengah tunggu kekasih hati ke? Zack mungkin?” Sengaja Haiqal bertanya. Mahu dilihat bagaimana pula reaksi Dania apabila nama Zack disebut. 
   “Jangan sebut nama lelaki tu boleh tak?” Dania bersuara agak kasar sambil menjeling ke arah Haiqal. Panas hati apabila nama Zack mula disebut. 
   “Bunyi macam ada masalah aje. Takkan la awal-awal lagi dah ada masalah dengan boyfriend, kut?” Haiqal bersuara agak sinis. Namun, senyumannya pula semakin lebar. 
   Nampaknya makin senanglah kerjanya kali ini. Peluang untuk merapatkan diri dengan Dania sudah semakin terbuka luas. Dania ingin membalas namun, terhenti apabila suara Tasya mendahului kata-katanya. 
   “Dania, aku dengan Dani nak pergi menari ni. Kau nak ikut tak?” soal Tasya tiba-tiba. 
  “Kau menari aje la dengan Dani tu. Aku malas la nak menari malam ni.” Meluat betul Dania melihat Dani yang tersengih-sengih ke arahnya macam kerang busuk. Dah tak ada kerja lain ke? 
   “Sure?”soal Tasya lagi meminta kepastian. Dania mengangguk. 
  “Betul, aku nak duduk aje kat sini. Aku memang tak ada mood nak menari. Dah penat nanti pandai-pandai la kau datang sini semula.” 
  Leka Haiqal memerhatikan Dania. Sekilas dia terpandangkan tanda hitam di pergelangan tangan Dania. Saiznya tidaklah begitu besar tetapi cukup jelas pada pandangan matanya. Sekali pandang sudah boleh ingat. Haiqal terus memerhati tanpa menyedari Dania perasan akan perbuatannya itu. 
  “Kenapa?”tanya Dania sambil memandang wajah Haiqal. Kurang selesa dengan cara Haiqal memandangnya. Haiqal hanya menggeleng perlahan. Sekadar tersenyum memandang Dania yang sedang merenung ke arahnya dengan wajah yang sengaja diselambakan. Dania memandang pergelangan tangannya. Kemudian pandangannya dihalakan ke arah Haiqal sekali lagi yang sedang merenungnya. Tentu tanda lahir yang berada di pergelangan tangannya ini menarik perhatian Haiqal. 
   “Tahi lalat ni sebenarnya tanda lahir. Mama cakap kalau hilang senang nak cari....”
  “Betul la tu. Kalau awak hilang suatu hari nanti, senang la saya nak cari awak. Tengok sekali aje dah boleh ingat.” Haiqal tersengih kecil. 
  Kata-kata Haiqal disambut dengan suara tawa Dania. Terpaku seketika Haiqal melihat Dania dalam keadaan sebegitu. Barisan gigi Dania yang putih bersih serta tersusun rapi menambahkan lagi seri di wajahnya. Bibir halusnya menguntum senyuman ceria. Pertama kali dia melihat Dania ketawa seumpama itu. Haiqal terasa hatinya bagaikan dijentik satu perasaan indah. 
    “Hmmm... tanda lahir pun comel macam tuannya,”komen Haiqal bersahaja.
   “Tak sangka ek, playboy macam awak pun pandai buat lawak jugak.”Dania terus ketawa dengan kata-katanya.
  Haiqal turut ketawa mendengar ungkapan playboy yang ditujukan kepadanya. Pada mulanya sahaja Dania kelihatan seperti susah untuk didekati. Atau mungkinkah jeratnya sudah mulai mengena? Haiqal tersenyum sinis. 
    “Opsss... silap tu. Saya bukan playboy.”Haiqal menafikan sambil tersengih.
  “Mana ada playboy yang mengaku diri dia playboy,”balas Dania sambil tersenyum sinis. 
   “Hmmm... kalau pergi uji bakat filem untuk watak playboy agaknya tentu dah lama David Teo ambil awak berlakon,” sambung Dania lagi. 
    Dalam pada itu Haiqal ketawa sinis dalam hatinya. Playboy atau tidak, itu tidak penting. Apa yang penting Dania akan ditundukkan malam ini. Haiqal memandang pula dirinya dari atas hingga ke bawah. Ada gaya playboy ke aku ni? Muka aku ni ala-ala muka playboy ke? Haiqal bertanya kepada dirinya sendiri. Sebelum ni, tak ada pula orang kata dirinya playboy. Lagipun dia memang bukan playboy. Cuma mungkin dia boleh dikategorikan sebagai agak nakal. 
    Selama ini pun bukan dia yang datang kepada mana-mana perempuan. Nak buat macam mana kalau diorang datang menyerah diri kepadanya? Kalau nak dibandingkan dengan Dani, rasanya lelaki itu lebih layak digelar sebagai playboy. “Kenapa? Awak takut ke kawan dengan playboy macam saya ni?”duga Haiqal sambil mengangkat keningnya. Dania hanya ketawa sambil meneguk minumannya. Malas mahu mengulas apa-apa.
    “Kenapa tak ajak boyfriend datang sini? Kawan yang nama Zack hari tu tak datang ke?” Haiqal bertanya ingin tahu. 
   “Buat apa ajak dia? Lagi menyakitkan hati ada la.” Dania merengus marah. Sakit hatinya apabila lelaki itu menyebut nama Zack sekali lagi. Buat rosak mood aje. Dia sudah malas mahu ambil tahu tentang Zack. Kalau boleh, nama Zack pun dia tidak mahu dengar lagi. Haiqal tersenyum meleret. Di sebalik senyumannya tersembunyi seribu satu makna. Yang pasti makna itu tidak diketahui oleh Dania. Nampaknya kali ini Zack benar-benar tidak lagi menjadi penghalang. 
   “Jangan la marah. Takkan la sebab Zack kita nak rosakkan mood malam ni.” Haiqal bersuara seperti ingin menggoda. Dirapatkan lagi kedudukannya dengan Dania. Dengan selamba tangan sasa Haiqal merangkul erat bahu Dania sambil membelai-belai rambut Dania. Semakin lebar senyumannya apabila Dania langsung tidak membantah perbuatannya itu. Akhirnya, kau mengalah juga kepada aku. Haiqal ketawa dalam hatinya. Dulu kau tidak layan pun aku, pandang aku pun kau tak mahu. Sekarang kau dah pun berada dalam pelukan aku. Bukannya susah sangat pun nak tundukkan gadis secantik kau ni. 
   “Awak pun sama. Kenapa tak ajak girlfriend, maybe?”soal Dania sambil tersenyum sinis memandang Haiqal. Sengaja mahu mengenakan lelaki itu pula. Tapi Dania sendiri hairan, kenapa dia dengan begitu mudah melayan Haiqal? Sedangkan sebelum ini begitu sukar untuk dia berkawan atau melayan sembarangan lelaki. Mungkin kerana dia begitu kecewa dengan sikap Zack membuatkan dirinya dengan mudah menerima Haiqal pula.                        “Kalau nak tahu, saya ni single lagi.”Haiqal berkata perlahan. Tangannya bermain-main dengan hujung rambut Dania. Dania masih tersenyum sinis. Lelaki! Mudahnya mengaku single, tetapi kekasih keliling pinggang. 
   “Malam ni nak buat apa? Takkan sepanjang malam nak lepak dekat sini aje? Tak ada apa-apa rancangan ke selepas ni?” Haiqal sudah mula menjerat. Suaranya begitu hampir di telinga Dania. 
   “Nak buat apa lagi? Balik rumah terus tidur la.” Dania tersenyum kecil. Entah mengapa dengan senang sahaja dia merelakan Haiqal menyentuhnya.       “Takkan terus nak balik rumah? Rugi la. Dekat rumah bukannya boleh buat apa-apa pun. Selain dari balik rumah ada banyak lagi perkara lain yang kita boleh buat.” Haiqal melunakkan suaranya. Bahu Dania dielus mesra. 
    “Habis tu awak nak suruh saya buat apa?” Mata Dania tepat memandang ke arah Haiqal. 
   “Apa kata kalau kita pergi ke suatu tempat?” Haiqal tersenyum menggoda.      “Ke mana?”Soal Dania ingin tahu. Dia sedikit kehairanan. 
  “Rahsia... tapi kalau nak tahu, kena la ikut.”Haiqal tersenyum meleret. Jeratnya sudah mengena.



PAGI itu, Dania terjaga dalam keadaan yang amat keliru. Diperhatikan ruang kamar yang begitu asing pada pandangan matanya. Yang pasti, ini bukan bilik tidurnya. Dania memegang kepalanya yang terasa pening. Bagaimana dia boleh ada disitu? Ketika ini fikirannya dirasakan kosong. Dia langsung tidak ingat apa-apa. Apa yang telah berlaku sebenarnya? 
    Dania cemas apabila menyedari keadaannya sekarang. Kain selimut ditarik menutupi tubuhnya yang terdedah. Selimut tebal yang membaluti tubuhnya dicengkam erat. Dania hampir menjerit apabila dia baru menyedari yang Haiqal sedang tidur lena di sebelahnya. Lebih menakutkan apabila melihat dirinya dan Haiqal sekadar dibaluti dengan selimut. Saat itu juga Dania mencampak bantal ke arah Haiqal yang masih lena. Dia menjerit-jerit bagaikan orang terkena histeria. 
   “Lelaki tak guna!”tempik Dania kuat. Haiqal tersedar daripada tidurnya. Dia menggosok matanya beberapa kali. Masih lagi separuh mamai. 
  “Kau ni memang lelaki tak guna yang pernah aku jumpa! Dari mula aku jumpa kau hari tu, aku dah tau yang kau ni memang lelaki tak guna. Kau ni manusia yang bertopengkan syaitan!” Dania menjerit kuat. Suaranya bergema ke seluruh ruang bilik. Sekali lagi Dania mencampakkan bantal ke arah Haiqal.    “Apa ni pagi-pagi lagi dah bising?!” marah Haiqal apabila tidurnya diganggu. Mendengarkan kata-kata Haiqal itu, Dania bertambah marah. Perasaan bencinya pula semakin meluapluap. 
   “Apa yang kau dah buat kepada aku, hah?! Apa yang kau dah buat?!” tempik Dania lagi. Sudah hilang sabar sepenuhnya. 
  “Aku buat apa?”Haiqal bertanya dengan angkuh. Dania bagaikan tidak percaya mendengar kata-kata yang keluar daripada mulut Haiqal. Kalau diikutkan hatinya mahu dirobek-robekkan sahaja wajah tampan Haiqal dengan tangannya. 
    “Kau ni memang lelaki tak guna!!!” jerit Dania sekali lagi. 
  “Kenapa nak marah-marah pulak ni? Bukan ke semalam kau yang rela? Bukannya aku yang paksa kau pun. Takkan dah tak ingat?” soal Haiqal dengan sinis. Riak wajahnya terlalu selamba seperti tiada apa yang berlaku. 
    Dania terdiam. Benarkah begitu? 
   “Bukannya aku yang paksa kau datang sini. Kau jugak yang rela ikut aku datang sini. Takkan la sekarang nak salahkan aku pulak? Semalam aku tengok kau seronok aje, ni kau nak marah-marah pulak?” ujar Haiqal yang mula berang. Langsung tidak menunjukkan rasa bersalah. 
   Sedikit demi sedikit memori semalam kembali ke dalam ingatan Dania. Benar, malam semalam dia juga yang mengikut Haiqal dan dengan rela hati membiarkan Haiqal melakukan apa sahaja terhadap dirinya. Memang silap dirinya yang mudah sahaja hanyut dengan mainan perasaan. Kenapalah dia menjadi begitu bodoh bagaikan lembu dicucuk hidung? Menurut sahaja setiap kata-kata Haiqal. Begitu mudah dia terpedaya dan begitu mudah juga dirinya digoda oleh Haiqal dengan kata-kata manis lelaki itu sehingga dia sendiri yang terjerat. 
     Akhirnya, sekelip mata sahaja dirinya tewas di tangan Haiqal. Serta-merta Dania menjadi takut. Tubuhnya menggeletar dan seram sejuk. Dunia yang tadinya terangbenderang serta-merta menjadi gelap-gelita. 
    “Kau ni memang tak guna! Lelaki yang paling tak guna pernah aku jumpa!” Serentak itu Dania memukul Haiqal kuat. Berkali-kali pukulannya mengenai tubuh Haiqal akibat rasa takut yang yang semakin merantai jiwanya. 
     Haiqal naik berang. Kenapa pagi ini Dania mahu menyalahkan dirinya pula? Haiqal mencengkam kuat pergelangan tangan Dania. Tangan Dania ditarik kuat sekali gus menghentikan perbuatan gadis itu yang sedang memukul-mukul tubuhnya. 
   “Kau...!”tempik Haiqal kuat. Namun, Haiqal tidak jadi meneruskan kata-katanya. Tiba-tiba sahaja lidahnya menjadi kelu. Suaranya yang ingin keluar tersekat di kerongkong. Rasa marahnya serta-merta hilang. Saat itu juga Haiqal dapat melihat air mata Dania yang mengalir menuruni wajahnya. Hati lelakinya tersentuh. Tumpah rasa bersalah terhadap gadis itu. Serta-merta rasa kasihan terbit di hati Haiqal apabila melihat air mata Dania yang mengalir perlahan. Rasa teramat berdosa memperlakukan Dania sebegitu. Sudahlah Dania masih terlalu muda, masih terlalu mentah. Tidak patut perkara seperti semalam berlaku kepada Dania. 
    Rasa bersalah yang tiada langsung pada mulanya semakin menggigit tangkai hati Haiqal. Sekelip mata sahaja perasaannya bertukar kasihan apabila melihat Dania dalam keadaan begini. Haiqal terdiam. Cuba disentuhnya wajah Dania namun, segera tangannya ditepis kasar. 
     “Jangan kau sentuh aku lagi! Aku benci kau! Benci! Kau dah rosakkan hidup aku. Sampai bila-bila aku bencikan kau!” marah Dania walaupun dia tahu salah itu terletak juga di bahunya sendiri. Air matanya pula semakin laju merembes keluar. Dania semakin gementar apabila dia kembali teringat dengan jelas setiap peristiwa yang berlaku semalam. Itu yang membuatkan dirinya menghamburkan perasaan marahnya kepada Haiqal. Rasa takut dengan impak peristiwa semalam menjadikan Dania semakin tidak keruan. Kini, seratus peratus setiap kesalahan mereka diletakkan di bahu Haiqal sepenuhnya.    
    “Dania... aku tak....”Haiqal masih belum mampu berkata-kata. Suaranya masih tidak mahu keluar. Dia ingin meminta maaf. Rasa bersalah terus menyelubungi Haiqal membuatkan lidahnya menjadi kelu. 
     “Aku dah tak nak dengar apa yang kau nak cakap. Sampai bila-bila pun aku takkan maafkan kau! Ingat tu.” Ujar Dania dengan tegas. Terus dia bangun dan meninggalkan katil. Pakaiannya yang bertaburan di atas lantai dikutip. Kakinya melangkah ke bilik air untuk menyarung kembali tubuhnya dengan pakaian. 
     Haiqal menunduk lemah, dipandang sekeliling bilik itu. Kepalanya diangkat apabila terdengar pintu bilik air dibuka. Tanpa sempat Haiqal bersuara, Dania terlebih dahulu meninggalkan dirinya keseorangan di situ.


     


                
                                                 

4 comments:

  1. Erm .. Best sgt bce buku ni , lps nie klau Kak Qistina buat novel yg lain ,Insya-Allah sye akn beli okay ! Best sesgt ! Sweet .. Ending die best gileer .. :D Truskan usaha kamu ye :D

    ReplyDelete
  2. klau rjn prglh ke blog saye.

    farahfarahin25.blogspot.com

    ReplyDelete